gulsahdogan.reismee.nl

De lente

We gaan naar ongeveer 8 verschillende plekken waarvan de meeste kleine dorpjes. Op elke plek een paar adressen. Eigenlijk weet ik nu al dat een paar mensen die echt heel dichtbij mijn oom en tante stonden helaas al zijn overleden. Zoals de vrouw bij wie mijn oom en tante stiekem eens afspraken in de schuur. Haar vertrouwde mijn tante veel toe. Haar dochter gaan we wel zien.

Dat ik niet weet wie we precies gaan treffen en wie welke herinneringen heeft maakt onze reis gevoelsmatig ook een echte zoektocht. Ik ga naar de plek waar mijn oom en tante zijn geboren, opgroeiden, elkaar hun ja-woord gaven en de eerste tijd van hun huwelijk in armoede leefden. Mijn oom noemt dit altijd zo mooi de lente van hun leven. Daarom zijn we hier nu in de lente. En daarom gaan we hier ook filmen in de lente.

Wat ik nu weet over hun lente? Dat mijn tante nog heel jong was toen ze trouwde, dat ze in kwam wonen bij de familie van haar man: zijn broer Ahmet met vrouw en 5 kinderen en zijn broer Sahverdi (mijn vader). Ze leefden met z'n allen in een huisje met 2 kleine kamers. Het was een soort verstandshuwelijk. Al gauw moest mijn tante ook voor de 5 kinderen van zijn broer Ahmet zorgen omdat zijn vrouw overleed. Maar mijn tante Emine was nog zo jong, een heel huishouden runnen was zwaar. Er werd een praktische oplossing bedacht: Oom Ahmet vroeg de hand van haar zusje Gulistan die nog 14 was. Het idee hier achter? Beter geen vreemde vrouw trouwen omdat ze allen samen leefden. Als haar zusje in het huis zou komen wonen zouden ze samen in harmonie leven en zouden er geen ruzies ontstaan tussen de 2 vrouwen van de broers. Zo zijn twee broers met twee zussen getrouwd. Uiteindelijk woonden ze misschien wel met 10 man in 2 kleine kamers.

Geen privacy, geen vrijheid, hard werken. Maar wel liefde? De liefde die nu zo groot is heeft hier zijn oorsprong. Ik ben benieuwd naar de mensen die ik ga ontmoeten en de verhalen die ik ga horen. Hopelijk veel anekdotes over mijn oom en tante. Maar ook de liefdesverhalen van de mensen zelf zijn interessant en tekenend voor deze plek en die tijd. En de omgeving zal spreken...

Reacties

Reacties

Caroline

Lieve Gül,

Het is prachtig om te lezen. Echt leuk dat ik zo een beetje kan volgen wat je meemaakt. Ik hoop dat je een hele mooie tijd hebt en dat je de film kan maken die je graag wilt. Tot snel lieverd!

Kus, Caroline

bulent bektas

wist je dat mijn moeder uit develi kwam?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!