gulsahdogan.reismee.nl

DE ZOMER

Mijn oom Cemal en tante Emine (en ook mijn ouders) maakten al een migratiereis in Turkije voor ze naar Nederland migreerden. Ook in Turkije naar een textielstad: Adana. Weer samen (zoals met alles in hun leven) met oudere broer Ahmet en zijn vrouw Gülüstan.

Het is de vierde of vijfde stad van Turkije; groot, druk en warm. Ik geloof dat ze het de stad der gehaasten noemen, iedereen rent. Onthaasten? Dat kennen ze hier niet overdag. Logisch. Daar is ook helemaal geen tijd voor. ’s Avonds wel, overal waar ook maar een stukje groen te vinden is zitten gezinnen, stelletjes of hele families te picknicken. In het park, maar ook gerust op een strookje groen tussen 2 drukke wegen in! Ik moet denken aan mijn oom Cemal die tijdens de opnames ging wandelen met mijn tante in de rolstoel. Al lopend vertelde hij haar dat ze naar een mooi stuk natuur zouden gaan. Daarna parkeerde hij haar liefdevol bij een klein strookje groen op de parkeerplaats van het verzorgingshuis. Heel aandoenlijk…

De 3 broers, 2 vrouwen en kinderen zoals ze in 1 huis woonden in Adana...

Als je bedenkt dat ze in het dorp in de bergen zijn geboren en tot dan toe hun gehele leven in het dorp hadden gewoond was het een hele stap voor ze om naar de stad Adana te verhuizen! De vrouwen spraken helemaal geen Turks, enkel Koerdisch, de mannen wel een beetje omdat ze soms gingen werken in de stad. Voor mijn tantes betekende het voor het eerst hun vertrouwde kleine overzichtelijke dorp uit. Wat moet dat vreemd zijn geweest. En spannend. En eng ook.

Na enkele jaren in Adana te hebben gewoond, waagde mijn oom Cemal later als eerste van de 3 broers de stap als gastarbeider naar Nederland. Eerst nog zonder zijn vrouw. Omdat Adana een belangrijke tussenstop is in de rest van hun leven, een opstap naar een nog verdere migratiereis, is het bijzonder de zoektocht in de film hier voort te zetten.

Hoe was hun leven hier? Was er toen al liefde? Maakte het verloren zijn in de grote stad hun liefde duidelijker misschien? In de film is dit de hoofdstuk ZOMER. (De lente is hun leven en liefde in het dorp, de zomer de stad, de herfst het leven in Enschede en de winter het nu, de nadagen van hun liefde…)

En zomer is wat het is hier: SNIKHETE zomer!

Ik ben hier nu eerst zo’n tien dagen op research. Peter en Diego komen de 25ste augustus en dan filmen we 3 dagen. Daarna blijf ik nog tot 11 september…

Reacties

Reacties

tamimamush

blijf jij tot 11 september?! heb je weer lopen verlengen haha kijk maar uit straks kom ik nog een keer dan kan je je reis terug weer opschuiven...pushka heeft het erg naar haar zin bij leo...

Gülsah

Nee hoor, heb niet verschoven! Zit een kans in dat ik wel iets verschuif nog omdat ik misschien een Katoen-fabriek kan filmen tussen 10 en 15 september. Met eigen camera dus. Kom je me helpen???? ;-)

Soula

Goed dat je dit allemaal filmt en beschrijft Gullie! Heel belangrijk om deze verhalen niet te vergeten. De eerste generatie heeft zoveel meegemaakt, dat weten wij soms niet (eens) meer, laat staan de beleidsmakers.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!