gulsahdogan.reismee.nl

Saimbeyli en Ciftlik

Saimbeyli en Ciftlik

We vertrekken uit Adana met als eerste doel het wat grotere dorp Saimbeyli. Hier moeten we zoeken naar een man die bekend staat als ‘chauffeur Kemal' en zijn vrouw Hanim. Zij zijn oude dorpsgenoten van mijn oom en tante en ook van hun leeftijd. We gaan op weg zonder adres.

Onderweg naar Saimbeyli hebben we geen haast en genieten van de reis. We stoppen om gegrilde vis te eten bij een restaurant omringd door water waar de vis voor je neus wordt gevangen, we stoppen om ‘erik' te plukken (geen idee hoe dat in Nederland heet, een soort groene zure kleine pruimen) of om het uitzicht te bekijken. Ik kom echt in de sfeer...

In Saimbeyli vraagt mijn oma bij het eerste de beste winkeltje naar ‘chauffeur Kemal'. Ons wordt meteen de weg gewezen naarhet huis van ‘Slungel Kemal', zijn bijnaam is blijkbaar veranderd in de loop der jaren. We worden ontzettend hartelijk ontvangen door een magere wat stille man en zijn praatgrage gezellige mollige vrouw. Ze is ontroerd door onze komst. Elke keer als ze me aankijkt kletst ze op haar dijen en roept: ‘veeeey Elif Elif'. (‘Och Elif!) Mijn ogen lijken als 2 druppels water op die van mijn oma's te vroeg overleden zus Elif. En zij was de bloedzuster van deze vrouw. Een bloedzuster kies je voor het leven en die verbintenis wordt kenbaar gemaakt met een ceremonie wat doet denken aan een verloving. Mannen worden bloedbroers en hun vrouwen bloedzusters. Elke keer als ze me aankijkt zie ik haar verder smelten omdat ze aan haar bloedzuster moet denken. Dat zij zo vertederd is betekent dat ik alles mag vragen denk ik maar...

Ze kan niet heel veel vertellen over mijn oom en tante, veel is ze vergeten. Ze weet meer dingen te vertellen over mijn andere oom en tante (Ahmet en Gulistan). Maar wel kan ze vertellen over de liefde en ik hang aan haar lippen.

Ze werd uitgehuwelijkt aan haar slungel Kemal. Ze had hem nooit gezien (niet 1 keer) toen ze ging trouwen. Ze had geroepen dat ze niet wilde, ze huilde en huilde en riep tegen haar moeder: 'Neem jij hem dan als je zo graag wilt!' Ze was nog maar 14 en nog niet eens ongesteld zegt ze. De eerste jaren waren zwaar. Ze kwam inwonen bij zijn familie en wist helemaal niets. Niet wat liefde was en niet wat een huwelijk inhield. Hij was al verliefd op een ander maar zijn familie vond haar niet geschikt.

Het begin van hun huwelijk was zwaar, ze waren als vreemden. Maar nu? Haar ogen lichten op. Nu is ze verliefd op hem, ze kan geen dag zonder hem en houdt zielsveel van hem zegt ze. Hij glundert. Langzaam komt ook hij los. Hij draagt zelfs een gedicht voor die hij voor haar heeft geschreven. Wat een romantiek en geluk!!!

Voor we weggaan vraag ik hen of ik misschien -als het zo loopt- terug mag komen met een cameraploeg, al kan ik niets beloven. Ze drukt me op het hart dat dit voortaan ook mijn huis is en dat ik mag meenemen wie ik maar wil. En nog eens wat dieper praten over de liefde doet ze maar wat graag!

We rijden verder naar het kleine en groene dorpje ‘Ciftlik' wat letterlijk boerderij betekent. Helaas blijkt de vrouw voor wie we komen voor enkele weken naar de stad te zijn gegaan. Haar zoon Necati en zijn vrouw openen het huis en we krijgen eten, warme thee en frisse bedden. Herlijk want het is hier zo koud dat ik 2 paar sokken aan heb en een warme vest. Ik ben al bijna weer vergeten hoe warm en plakkerig Adana was...

Reacties

Reacties

Gulsen

Wow Güllie, net of ik er zelf bij ben. Zie die vrouw bijna "Veey Elif elif" roepen. En wat heerlijk om die verhalen los te krijgen, wou dat ik er bij was (was ook erg goed geweest voor de stamboom waar ik mee bezig ben). Hoop dat je vaak kan schrijven hier! Hele dikke kus en veel groetjes aan oma en Özgür xxx

Mürset

Bu ne sürpriz böyle k?z?m. Ben burada 'Gül?ah'?n telefonu iyi çal??m?yormu?, interneti de tam olmam??, bu k?z ?imdi ne yapacak, ekibiyle nas?l haberle?ecek,' diye üzüm üzüm üzülürken, (valla üzüntümden bahçemi bile b?rakt?m :) sen internete hikâyeler döktürmeye ba?lam??s?n bile.
Ama çok güzel anlatm??s?n. Ke?ke Türkçe yazsayd?n da bizimkiler de okusayd? diye dü?ündüm, ama bu kez de kamera ekibin ve arkada?lar?n anlamaz tabii. Art?k anlayanlar anlamayanlara anlats?n diyor, o Elif Teyzeme benzeyen gözlerin ve yanaklar?ndan öpüyorum. Annem ve Karde?im Özgür'e de sonsuz sevgiler, selamlar ve öpücükler. Ne mutlu böyle bir ailesi olana... Seni o da?larda yaln?z b?rakmad?lar... Herkese selamlar, sevgiler...
ANAN

Berna Teyzah ve Nesih Enistah

Ücünüzede yolculugunuzda büyük keyif ve heyecanlar ve de dolu dolu positif sonuclar basarilar ve eglenceler dileriz. Seni ve ücünüzü kocamaaaaaan sevgiyle kucakliyoruz! ASSSLLAANNNNLAARRRR!!!! Hepsini Kopartin! hepsini alin gelin! Öpüyoruz! Muah muah muah!

Baban

Canim benim Gulom benim yazdiklarini hepsini anlamadim ama eminim ki guzel seyler yazmissindir.Yolculugun de iyi gectigini tahmin ediyorum.bi kac resim de koymussun bizim evin orasini o taslari gorunce biraz duygulandim ama guzel duygu bosver.Canbim benim iyiki varsin!!! iyiki bu meslegi sectin ne guzel dogdugumuz yerleri cekip bize gosteriyorsun.oO koyde kimse olmasa da tasi topragi agaclari insana sicak geliyor cuynku cocuklugum o koyde gecti ve unutamadigim hatiralarim var.Seni cooooooooook cok seviyorum!!!En cok ne kadarsa o kadar seviyorum!!!Herkese selamlar.Seni cok cooook opuyorum GULOM BENIM.Ucunuzle hatta Dordunuz le gurur duyuyorum iyiki varsiniz!!!.Babiskon

soula

Het leest als een trein. Keep writing! Enne, ik mis je!! Heel erg. xxxx

Melanie

Hey lieve schat,
Klinkt allemaal echt bijzonder, ik weet zeker dat je film straks ook prachtig wordt. Ik heb het gevoel dat ik er een beetje bij ben. Lief dat je ons zo ook op de hoogte houdt, kom maar op met je mooie verhalen!!
Doe iedereen de groetjes daar en geniet geniet geniet!
Luv joe!
Kus, Mel

Gülsah

Herkes ne tatli yazmis yav! Hepinize tsk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!